Si viatges una mica en el temps i intentes recordar tots els establiments on anaves de petit a comprar el pa, el diari o, fins i tot, les sabates, sabries dir-nos quants continuen actius en l’actualitat?
La pandèmia va prémer el botó d’acceleració i va precipitar el tancament de molts petits negocis, que van veure que els seus clients no podien sortir de casa i compraven a les grans plataformes online.
Ara bé, la COVID-19 no és l’única culpable d’aquesta situació. Quins altres factors són els causants de la desaparició dels petits comerços?
Anem a descobrir-ho.
Crisi rere crisi
El 2008 va ser l'inici d’una gran crisi econòmica, causada principalment per una bombolla immobiliària, que va sentenciar molts negocis. Segons l'Institut d'Estadística Nacional (INE), entre 2008 i 2009 es van tancar a Espanya més de 44.200 botigues i locals.
I això no és tot.
Uns anys després, en molt poc temps hem patit una pandèmia, una guerra a les portes d’Europa i una gran crisi energètica. Tres grans batzacades que han suposat la manca de subministrament de moltes matèries primeres i han fet trontollar molts negocis. I és que moltes empreses van ser capaces de resistir els efectes de la pandèmia, però no han pogut fer front als elevats costos de l’energia.
La digitalització: una oportunitat o un obstacle?
Si al principi t’hem parlat de la crisi econòmica de 2008 i la recent crisi energètica, a aquest conjunt de canvis i dificultats, li hem de sumar el boom de la compra per Internet.
L’increment de les botigues online i la creixent tendència dels usuaris a adquirir productes per Internet, ha obligat a molts petits negocis a digitalitzar-se. Ara bé, aquest esforç econòmic ha estat inassolible per alguns negocis o – pitjor encara – algunes empreses han vist que, tot i haver invertit en una pàgina web i una botiga online, aquesta inversió no ha tingut els resultats que esperaven.
El despoblament i la manca de relleu generacional
Un altre factor molt rellevant que influeix directament en la desaparició dels petits negocis, és el despoblament rural. I és que, només a Catalunya, hi ha més de 300 pobles abandonats, la majoria ubicats en zones agrícoles i de muntanya.
Aquest despoblament és la causa directa de la desaparició dels petits – i fins i tot dels únics – negocis que queden als pobles, entre moltes altres conseqüències.
En moltes ocasions, moltes botigues i petits negocis de barri es veuen obligats a abaixar la persiana per la jubilació dels propietaris i per la incapacitat de trobar relleu familiar. Alguns exemples:
Per evitar que desapareguin, sorgeixen
projectes com ‘
Recomença Rural’, que fomenta el traspàs de comerços sense relleu i incentiva també la repoblació del territori.
També trobem
altres iniciatives com el compte d’Instagram @repoblem.cat que tenen l’objectiu de frenar el despoblament a Catalunya, fent d’altaveu de negocis que es traspassen o habitatges, de localitats petites, en lloguer. En la mateixa línia, existeix el
perfil d’Instagram @traspassem, que es dedica a posar en contacte negocis a punt de tancar amb persones interessades a agafar-ne el relleu.
Com mantenir vius els petits negocis?
Les botigues locals de barri i els petits negocis formen part de la història dels pobles, fomenten les relacions socials i el sentit de pertinença, i creen un vincle amb els consumidors. En definitiva, humanitzen els pobles.
Tot i que hi ha molts elements que queden totalment fora del nostre control, com poden ser una crisi econòmica i una crisi energètica, sí que podem aportar el nostre granet de sorra per ajudar al petit comerç amb més recursos per fer front a les adversitats.
Com?
Queda’t amb aquestes dues premisses:
1. Pren consciència i pensa bé on compres
Moltes vegades creiem que comprar a grans superfícies o plataformes és l’opció més ràpida i barata. I sí, pot ser que Amazon tingui tot el que necessites, però para’t a pensar: pots trobar el mateix a la botiga de la cantonada o en una botiga del poble del costat?
Si vas a comprar a la botiga del veí de forma recurrent, contribuiràs a l’economia local i mantindràs el teu poble viu.
2. Recomana, recomana i recomana
Quantes vegades has sortit d’una botiga de proximitat i has pensat que t’han tractat bé i que t’han donat facilitats que no trobaries a les grans superfícies?
Doncs dona-ho a conèixer. És tan fàcil com recomanar la botiga als teus amics o familiars, o escriure una ressenya positiva. Les ressenyes són molt importants per al petit comerç, ja que, cada vegada més, consultem les opinions d'altres clients abans de decidir-nos a comprar.
Els petits comerços donen vida als municipis. Cuidem-los i apostem per la compra local perquè puguin viure molt temps
BIBLIOGRAFIA