La teva veu
mel el remei
Jordi Bosch - Mama Fermenta
Laura Solans
Formatgeria Mas d'Eroles
Clot de les Soleres
Oidà!
Nadine Campos
Avui Sortim
Molí de les Tinalles
Laura Crosas Gonzalez
L'Encaix Espai de joc
Receptes Express
Rete Demos
Carme Pla Sancho
Eco Agricultura MARJALA
Associació Manou
Ton Rimbau
Horta de la Tuka
peix a casa
Mas Jalech
Reeducant les violències
Casa Bella natura
EcoBoulevard
Comarques al plat - Jo cuino en català
La Circular
El Rinclowncito
Xevi Gonzalez
CataNostrum
NO ÉS MÀGIA ÉS CUINA
Daniele Dibitonto
Peixateries La Garriga
Yolanda - La Perla Selecta
Elisenda Soler
Món Ferment
17 abril 2024 · 498
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista




PROBIÒTICS I PREBIÒTICS

Certes paraules o conceptes que apareixen de forma quotidiana a etiquetes d’aliments, articles, programes o xarxes socials no sempre són compreses al cent per cent pel públic. Bífidus, microbiota intestinal, probiòtic o prebiòtic, fermentat, no pasteuritzat, entre d’altres, en són alguns exemples. Per aquest motiu, cal entendre perquè és important mantenir una microbiota intestinal saludable, qui la forma i com es pot modular a través de l’alimentació. 
 
La microbiota intestinal, és un ecosistema on conviuen diferents microorganismes, principalment bactèries, que juguen un paper important en diferents processos dels sistemes digestiu i immunitari. Es concentren sobretot al colon, però també es troben al llarg de tot el tracte digestiu i a diferents òrgans. Té molta capacitat d’adaptació i es caracteritza per una gran diversitat de ceps, de fet, tot i no saber quin és el perfil ideal de microbiota, es poden identificar diferents tipus que influeixen positivament a l’estat de la salut.  Quan hi ha un desequilibri amb la composició i funció de la microbiota, conegut amb el nom de disbiosis, provoca certs símptomes que creen malestar a la persona i aparèixer patologies o problemes de salut. Per assegurar que es manté amb bon estat de salut, dependrà directament de l’alimentació que es segueixi, doncs aquests microorganismes es nodreixen dels components que el cos no pot digerir o absorbir per si mateix. Per tant, aquesta haurà de ser rica en aliments probiòtics i prebiòtics. Els prebiòtics, són aquests compostos que l’organisme no pot digerir però que en canvi són aprofitats per la microbiota intestinal, per exemple la fibra fermentable, el midó resistent que es produeix quan s’escalfen productes midonats i posteriorment es refreden, com l’arròs, el llegum o les patates cuites. També els vegetals rics amb fructans com all, ceba, porro, pèsol, carxofes o espàrrecs; alguns cereals rics amb betaglucans com el sègol, el blat, la civada o l’ordi i els bolets; els mucílags presents a les llavors de lli o xia; o bé, les pectines de la fruita com el kiwi, el plàtan, la poma, la pera o la taronja. 
Els probiòtics en canvi, són microorganismes vius que administrats en quantitats suficients, són beneficioses per a la salut, és a dir, són reforços externs de la microbiota. Els aliments fermentats en són l’exemple: els lactis com el formatge, el iogurt o el quefir; algunes begudes com el kombutxa, ferments de soja com la pasta miso o el tempeh; o alguns vegetals com el xucrut o el kimchi o també els cogombrets i les olives. 
 
Si vols assegurar un bon estat de salut de la teva microbiota intestinal, assegura a la teva dieta habitual aliments pro i prebiòtics, i evita aquells que disminueixen la seva diversitat i funció com els fregits o els aliments ultraprocessats.  
 


Si compres alguna cosa a www.oida.cat mitjançant enllaços a les nostres històries i receptes, és possible que guanyin una comissió l'autor@ del post i les impulsor@s. Això ajuda a donar suport a els nostres veïns i veïnes. Aprèn més, tu també pots incentivar el comerç local recomanant productes de la terra, i treure’t un pico mentre ho fas! www.oida.cat/impulsa. Si no, ens pots enviar una propina 😘 www.oida.cat/propulsa





Comparteix a les xarxes!
Oidà, guanya punts!! Uneix-te a la llista dels dimecres! Cada dimecres un nou missatge al WhatsApp amb notícies de productors, establiments i productes que tens més a prop teu! Si formes part de la llista participaràs en un sorteig mensual d'un val de 10 a 100 euros !!!
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista

Sóc la Laura Crosas Gonzalez, Diplomada en Nutrició Humana i Dietètica per la Universitat de Barcelona amb extensió Universitària de Nutrició Esportiva. Titulada en Naturopatia per la IFP Sanitaria Roger de Llúria i especialitzada en patologies digestives, sobrepès i obesitat. Des de fa més de 10 anys treballo a l’Herboristeria i Dietètica Salus de la Garriga on actualment també passo consulta.
Amb el contingut del bloc, pretenc promoure una alimentació i hàbits saludables que millorin la qualitat de vida de les persones i compartir la meva passió i coneixement sobre la nutrició, la cuina i aquells aliments dels que ens proveeix la terra.

Articles sobre el mateix tema
Altres temàtiques
Destacats
Carbassa confitada (verd)
Carbassa confitada (verd)

El Rebost del Pou Calent: Oferim productes a granel de proximitat o ecològics. Al Rebost hi pots trobar pasta, llegums secs i cuits, formatges, fruits secs, espècies, conserves, vins, galetes, g...