La teva veu
Jordi Bosch - Mama Fermenta
mel del remei
Laura Solans
Formatgeria Mas d'Eroles
Clot de les Soleres
Oidà!
Nadine Campos
Avui Sortim
Molí de les Tinalles
Laura Crosas Gonzalez
L'Encaix Espai de joc
Receptes Express
Rete Demos
Carme Pla Sancho
Eco Agricultura MARJALA
Associació Manou
Ton Rimbau
Horta de la Tuka
peix a casa
Mas Jalech
Reeducant les violències
Casa Bella natura
EcoBoulevard
Comarques al plat - Jo cuino en català
La Circular
El Rinclowncito
Xevi Gonzalez
CataNostrum
NO ÉS MÀGIA ÉS CUINA
Daniele Dibitonto
Peixateries La Garriga
Yolanda - La Perla Selecta
Elisenda Soler
Món Ferment
14 novembre 2023 · 437
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista




LES PORCIONS DELS ALIMENTS

La quantitat adequada a consumir de cada grup d’aliments per persona no és un ració estàndard recomanada, de fet, depèn de molts factors i senyals. Cal tornar a connectar amb totes elles, perquè cadascú pugui identificar què i quant necessita ingerir al llarg del dia.
 
Per tant, quan pregunteu quant heu de menjar de cada aliment, la resposta no és tant senzilla i, si no és perquè es tenen uns objectius específics que ho requereixen i estan guiats per una nutricionista, el menjar no s’hauria de pesar. La quantitat ingerida d’aliments variarà en funció de l’estat d’ànim, de la rutina d’horaris, de la manera en què es mastega, la velocitat i l’atenció, del contingut en fibra i proteïna, de la palatabilitat, entre d’altres. En resum, la quantitat anirà directament lligada a la qualitat de la dieta habitual de cada persona. Tot i així, si es treballen les sensacions de gana i sacietat per saber quan cal menjar o quan ja estem tipes, usar el mètode de la mà per aproximar les racions de cada grup d’aliments que es necessiten, pot ser una bona estratègia. El mètode de la mà consisteix en mesurar els aliments que es consumiran amb parts de la mà. Per exemple, pel que fa a les verdures i hortalisses, la quantitat recomanada és la que hi cabria si s’ajunten les mans fent la forma de bol, però en realitat en aquest grup d’aliments en concret no hi ha un límit. Per les fruites, tant si és sencera com trossejada, el bol que es fa amb una mà, similar a una peça mitjana, un grapat de les fruites petites, una tassa de les fruites grans trossejades, o un tall de dos o tres dits de gruix. Pel que fa als llegums, un grapat a mà tancada en cru, que és l’equivalent a 4-6 cullerades soperes en cru o entre 8 i 10 ja cuites o de pot. Pels cereals o tubercles un grapat a mà tancada, aproximadament 1 got d’aigua un cop bullit el cereal com l’arròs, la pasta, la quinoa o el cuscús o una patata mitjana o mig moniato. També es recomana no sobrepassar un grapat a mà tancada al dia de fruits secs i, pel que fa als sucres i greixos, usar la mesura de la punta del dit polze màxim per àpat, l’equivalent a una cullerada sopera rasa, tant per oli, mantega, mel o salses. Finalment, per la carn, el peix, els ous, el tofu, el tempeh o el seità, filets o porcions que cobreixin l’espai del palmell de la mà amb un dit de gruix; i pel formatge, el pa o l’alvocat, talls de dos dits de gruix com l’índex i el cor. 
 
No és necessari l’ús de la bàscula per saber quina quantitat és la correcta de cada grup d’aliments, assegura una qualitat de la dieta i de la manera de menjar i usa el mètode de la mà per orientar-te, que a més de ser força visual és individualitzat a cada persona amb la mida de la seva pròpia mà. 
 


Si compres alguna cosa a www.oida.cat mitjançant enllaços a les nostres històries i receptes, és possible que guanyin una comissió l'autor@ del post i les impulsor@s. Això ajuda a donar suport a els nostres veïns i veïnes. Aprèn més, tu també pots incentivar el comerç local recomanant productes de la terra, i treure’t un pico mentre ho fas! www.oida.cat/impulsa. Si no, ens pots enviar una propina 😘 www.oida.cat/propulsa





Comparteix a les xarxes!
Oidà, guanya punts!! Uneix-te a la llista dels dimecres! Cada dimecres un nou missatge al WhatsApp amb notícies de productors, establiments i productes que tens més a prop teu! Si formes part de la llista participaràs en un sorteig mensual d'un val de 10 a 100 euros !!!
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista

Sóc la Laura Crosas Gonzalez, Diplomada en Nutrició Humana i Dietètica per la Universitat de Barcelona amb extensió Universitària de Nutrició Esportiva. Titulada en Naturopatia per la IFP Sanitaria Roger de Llúria i especialitzada en patologies digestives, sobrepès i obesitat. Des de fa més de 10 anys treballo a l’Herboristeria i Dietètica Salus de la Garriga on actualment també passo consulta.
Amb el contingut del bloc, pretenc promoure una alimentació i hàbits saludables que millorin la qualitat de vida de les persones i compartir la meva passió i coneixement sobre la nutrició, la cuina i aquells aliments dels que ens proveeix la terra.

Articles sobre el mateix tema
Altres temàtiques
Destacats
Xai de ramat o d’engreix
Xai de ramat o d’engreix

Aniol SL: Xai Ecològic criat dins el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, al terme d'Olot. Segells CCPAE i Fet al Parc. El nostre ramat d'ovella ripollesa té una de les millors p...