La teva veu
L'Encaix Espai de joc
Laura Crosas Gonzalez
Jordi Bosch - Mama Fermenta
Receptes Express
Nadine Campos
Rete Demos
Formatgeria Mas d'Eroles
Carme Pla Sancho
Eco Agricultura MARJALA
Laura Solans
Associació Manou
Ton Rimbau
Oidà!
Horta de la Tuka
peix a casa
Mas Jalech
Reeducant les violències
Casa Bella natura
EcoBoulevard
Comarques al plat - Jo cuino en català
La Circular
El Rinclowncito
Xevi Gonzalez
CataNostrum
NO ÉS MÀGIA ÉS CUINA
Daniele Dibitonto
Peixateries La Garriga
Yolanda - La Perla Selecta
Molí de les Tinalles
Elisenda Soler
Món Ferment
11 abril 2023 · 1372
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista




EL SÍNDROME PREMENSTRUAL

El síndrome premenstrual és l’aparició conjunta d’un grup de símptomes a partir del moment de l’ovulació, unes dues setmanes prèvies a la menstruació o durant part de la fase lútia. Són símptomes que causen malestar i poden afectar negativament a la qualitat de vida de la dona mentre perduren o fins i tot incapacitar-la. Alguns dels més comuns, són alteracions en l’estat anímic: com irritabilitat, depressió, ansietat o fins i tot facilitat per plorar; dolor a nivell articular, mamari o de cap. O bé, presentar problemes com retenció de líquids, distensió abdominal, palpitacions, acne, antulls o insomni.  
 
Per iniciar un tractament nutricional enfocat a millorar la situació i a evitar el síndrome premenstrual, primer cal conèixer el propi cicle menstrual i detectar quina pot ser la causa de l’aparició dels símptomes. Un bon mètode és el registre de la temperatura corporal basal i del moc cervical, que ens poden indicar si el problema és degut a una baixa producció de progesterona o fins i tot nul·la (on ja estaríem parlant d’anovulació i caldria saber l’origen), o bé és a causa d’un hiperestrogenisme, un excés d’estrògens. En el primer cas, l’objectiu és millorar la síntesis de progesterona i assegurar una correcta nutrició i qualitat fol·licular. Cal evitar els aliments proinflamatoris, com els ultraprocessats, l’alcohol, el sucre i els refinats i reduir els lactis de vaca per la seva implicació amb l’alliberació d’histamina. Aportar antioxidants a la dieta per frenar l’estrès oxidatiu i assegurar fonts de magnesi, seleni i zinc i vitamines com la C, la E i la B6, així com també aliments rics en omega 3, L-arginina i òxid nítric. Alguns aliments clau seran: els vegetals de fulla verda, els fruits secs com les nous i les nous de brasil, les llavors com la xia o el lli, el peix blau petit, els ous, el plàtan i els cítrics, els llegums, sobretot els cigrons, les cloïsses i els musclos i el cacau pur. Si en canvi, el síndrome premenstrual és degut a un hiperestrogenisme, el que es treballarà serà una correcta metabolització estrogènica a nivell hepàtic, per tant, assegurar el consum de crucíferes com col, coliflor o brócoli, de fitoestrògens com la soja o els pèsols; de llavors, fruits secs, llegums i fonts d’omega 3; eliminar l’alcohol, els sucres afegits i els aliments ultraprocessats, assegurar una correcta microbiota intestinal i evitar coccions com fumats o barbacoes i els disruptors endocrins com els BPAs. 
 
Si pateixis de síndrome premenstrual, entre d’altres canvis d’hàbits, és interessant que modifiquis l’alimentació en funció de la causa i que t’assessoris correctament amb una dietista i nutricionista.  
 


Si compres alguna cosa a www.oida.cat mitjançant enllaços a les nostres històries i receptes, és possible que guanyin una comissió l'autor@ del post i les impulsor@s. Això ajuda a donar suport a els nostres veïns i veïnes. Aprèn més, tu també pots incentivar el comerç local recomanant productes de la terra, i treure’t un pico mentre ho fas! www.oida.cat/impulsa. Si no, ens pots enviar una propina 😘 www.oida.cat/propulsa





Comparteix a les xarxes!
Oidà, guanya punts!! Uneix-te a la llista dels dimecres! Cada dimecres un nou missatge al WhatsApp amb notícies de productors, establiments i productes que tens més a prop teu! Si formes part de la llista participaràs en un sorteig mensual d'un val de 10 a 100 euros !!!
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista

Sóc la Laura Crosas Gonzalez, Diplomada en Nutrició Humana i Dietètica per la Universitat de Barcelona amb extensió Universitària de Nutrició Esportiva. Titulada en Naturopatia per la IFP Sanitaria Roger de Llúria i especialitzada en patologies digestives, sobrepès i obesitat. Des de fa més de 10 anys treballo a l’Herboristeria i Dietètica Salus de la Garriga on actualment també passo consulta.
Amb el contingut del bloc, pretenc promoure una alimentació i hàbits saludables que millorin la qualitat de vida de les persones i compartir la meva passió i coneixement sobre la nutrició, la cuina i aquells aliments dels que ens proveeix la terra.

Articles sobre el mateix tema
Altres temàtiques
Destacats
Formatge Ceretani Cheddar
Formatge Ceretani Cheddar

El Rebost del Pou Calent: Oferim productes a granel de proximitat o ecològics. Al Rebost hi pots trobar pasta, llegums secs i cuits, formatges, fruits secs, espècies, conserves, vins, galetes, g...