La teva veu
mel el remei
Jordi Bosch - Mama Fermenta
Laura Solans
Formatgeria Mas d'Eroles
Clot de les Soleres
Oidà!
Nadine Campos
Avui Sortim
Molí de les Tinalles
Laura Crosas Gonzalez
L'Encaix Espai de joc
Receptes Express
Rete Demos
Carme Pla Sancho
Eco Agricultura MARJALA
Associació Manou
Ton Rimbau
Horta de la Tuka
peix a casa
Mas Jalech
Reeducant les violències
Casa Bella natura
EcoBoulevard
Comarques al plat - Jo cuino en català
La Circular
El Rinclowncito
Xevi Gonzalez
CataNostrum
NO ÉS MÀGIA ÉS CUINA
Daniele Dibitonto
Peixateries La Garriga
Yolanda - La Perla Selecta
Elisenda Soler
Món Ferment
19 setembre 2023 · 5257
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista




EL FORMATGE

El formatge és un d’aquells aliments que no deixa indiferent a ningú i, tot i ser ben conegut, pocs saben realment tot el que l’envolta, com es produeix o quin és el més interessant per a cada preparació. Per aquest motiu, tot i ser un producte molt ben integrat a la cuina pel seu sabor, olor i versatilitat, manquen en general coneixements sobre composició, propietats o senzillament com cuinar-lo.  
 
Primer de tot cal definir-lo, el formatge és un derivat lacti fresc o madurat, sòlid o semisòlid, obtingut de la llet; de la llet total o parcialment desnatada; de la nata; del suero de la mantega; o de la barreja d’alguna d’aquestes matèries primes i habitualment sal. Es pot elaborar de vaca, cabra, ovella o barreges. Per coagular-lo s’usa el quall o coagulants d’origen animal, vegetal o microbià; i després de l’acció del quall sobre les proteïnes de la llet i un escorregut parcial de la part aquosa, en surt el formatge fresc que ja es pot comercialitzar, o es pot sotmetre al procés de maduració. Les denominacions facultatives van en funció del temps de maduració. El fresc és el que un cop finalitzat el procés de fabricació està llest per ser consumit. El blanc pasteuritzat és el que un cop s’ha obtingut el coàgul es pasteuritza abans de ser comercialitzat i és el que seria apta per embarassades per prevenir una listeriosis. Finalment es troben els madurats i els madurats amb fong, els anomenats formatges blaus. En funció dels dies de maduració seran tendres, semicurats, curats, vells o anyencs, i el contingut en lactosa serà menor com més maduració tingui el formatge, una dada interessant sobretot pels intolerants.
A l’hora d’escollir un formatge, fixeu-vos en els ingredients per si conté algun component estrany més enllà de llet, quall i sal; en el contingut de sal (que no superi el gram/ 100gr de producte); els grams de sucre per fer fer-se una idea del contingut en lactosa que té i, finalment, els grams de grassa total i de saturada que conté, que en patologies cardiovasculars pot ser interessant de tenir en compte però que mai serà tant perjudicial com les de les carns vermelles o les trans.  És ric en proteïnes i greixos; conté calci, fòsfor, magnesi, iode i seleni; i vitamines del grup B, D i A; i en població general es recomana no sobrepassar les 1 a 2 racions diàries que equivalen a 80-125gr pel que fa a ració dels frescos, i 2-3 cunyes fines pel que fa als curats. 
Més enllà de presentar-lo com a tapa o ratllar-lo sobre plats de pasta, el formatge ofereix moltes més possibilitats. Afegiu-lo a sopes i cremes de verdures, a amanides variades, a les truites i remenats d’ou i verdura, per donar un toc a plats de verdura o fins i tot a plats dolços. 
 
El formatge tot i no ser un aliment imprescindible a la dieta, es pot incloure dins d’un pla d’alimentació saludable, ara bé caldrà individualitzar la ració a consumir en funció de la persona, perquè no serà el mateix per a una embarassada, un intolerant a la lactosa, o una persona que requereix de pèrdua de greix corporal. 


Si compres alguna cosa a www.oida.cat mitjançant enllaços a les nostres històries i receptes, és possible que guanyin una comissió l'autor@ del post i les impulsor@s. Això ajuda a donar suport a els nostres veïns i veïnes. Aprèn més, tu també pots incentivar el comerç local recomanant productes de la terra, i treure’t un pico mentre ho fas! www.oida.cat/impulsa. Si no, ens pots enviar una propina 😘 www.oida.cat/propulsa





Comparteix a les xarxes!
Oidà, guanya punts!! Uneix-te a la llista dels dimecres! Cada dimecres un nou missatge al WhatsApp amb notícies de productors, establiments i productes que tens més a prop teu! Si formes part de la llista participaràs en un sorteig mensual d'un val de 10 a 100 euros !!!
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista

Sóc la Laura Crosas Gonzalez, Diplomada en Nutrició Humana i Dietètica per la Universitat de Barcelona amb extensió Universitària de Nutrició Esportiva. Titulada en Naturopatia per la IFP Sanitaria Roger de Llúria i especialitzada en patologies digestives, sobrepès i obesitat. Des de fa més de 10 anys treballo a l’Herboristeria i Dietètica Salus de la Garriga on actualment també passo consulta.
Amb el contingut del bloc, pretenc promoure una alimentació i hàbits saludables que millorin la qualitat de vida de les persones i compartir la meva passió i coneixement sobre la nutrició, la cuina i aquells aliments dels que ens proveeix la terra.

Articles sobre el mateix tema
Altres temàtiques
Destacats
turbot
turbot

Peixateria Joan Marés : Responsable