La teva veu
Oidà!
Laura Cros...
Reeducant ...
Laura Sola...
Jordi Bosc...
Casa Bella...
Mas Jalech
EcoBouleva...
Comarques ...
La Circula...
peix a cas...
El Rinclow...
Xevi Gonza...
CataNostru...
NO ÉS MÀ...
Nadine Cam...
Daniele Di...
Peixaterie...
Receptes E...
Yolanda - ...
Molí de l...
Elisenda S...
Món Ferme...
Marina Mir...
BonaTerra
Albert «C...
Mel dels E...
La Vegana ...
13 desembre 2022 · 427
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista




ALIMENTACIÓ EN DISLIPÈMIES

Les dislipèmies són trastorns on s’alteren els lípids i les lipoproteïnes de la sang respecte a la normalitat de la població. Les més comunes són la hipercolesterolèmia i la hipertrigliceridèmia. Quan són genètiques, l’alimentació té poc efecte, però quan són el resultat de mals hàbits tant alimentaris com a l’estil de vida, cal tractar-les. A més a més, també s’ha d’actuar sobre d’altres patologies que puguin empitjorar la situació o ser risc de patologies cardiovasculars o accident cardio o cerebrovascular, com el sedentarisme, el sobrepès o l’obesitat, l’estrès, el tabaquisme o l’alcoholisme. 
 
Si bé és important mantenir tots els valors dins els rangs de la normalitat, no hem de demonitzar tots els tipus de colesterol perquè és essencial per alguns processos de l’organisme com la formació de vit. D o d’hormones sexuals i adrenals, entre d’altres. Per tant, si sou diagnosticats tant d’hipercolesterolèmia com hipertrigliceridèmia, primer caldrà que reduïu o elimineu l’alcohol, el menjar ràpid o ultraesprocessat i els hidrats de carboni refinats com les farines blanques o els sucres. Que augmenteu la ingesta d’aliments rics en fibra com la fruita o la verdura, aquesta a poder ser tant a dinar com a sopar i una en cru, les fonts de proteïna vegetal com els llegums i els cereals complets com els flocs de civada integrals que es poden afegir a l’esmorzar. Tots ells són rics en esterols i estenols vegetals que redueixen l’absorció de colesterol d’origen dietètic. També cal que assegureu fonts de greixos saludables i eviteu les saturades o trans, per tant, haureu de fer una alimentació rica en olis vegetals sense refinar, sobretot el d’oliva, fruits secs, llavors; sobretot les riques en omega 3 com xia o lli; o també peix blau petit; i evitar la brioixeria, els fregits o les mantegues i margarines. Finalment feu un consum habitual d’antioxidants, all, cacau i te verd; i no oblideu de realitzar uns 3 cops per setmana uns 30min. D’alguna activitat esportiva moderada, o en el cas de la hipertrigliceridemia, mantenir un pes saludable i afegir exercicis de força i resistència. 
 
El tractament per a les dislipèmies, a més de la medicació o la suplementació en cas de ser necessària recomanada per les professionals sanitàries, serà el de seguir una alimentació equilibrada i un estil de vida saludable. 


Si compres alguna cosa a www.oida.cat mitjançant enllaços a les nostres històries i receptes, és possible que guanyin una comissió l'autor@ del post i les impulsor@s. Això ajuda a donar suport a els nostres veïns i veïnes. Aprèn més, tu també pots incentivar el comerç local recomanant productes de la terra, i treure’t un pico mentre ho fas! www.oida.cat/impulsa. Si no, ens pots enviar una propina 😘 www.oida.cat/propulsa





Comparteix a les xarxes!
Oidà, guanya punts!! Uneix-te a la llista dels dimecres! Cada dimecres un nou missatge al WhatsApp amb notícies de productors, establiments i productes que tens més a prop teu! Si formes part de la llista participaràs en un sorteig mensual d'un val de 10 a 100 euros !!!
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista

Sóc la Laura Crosas Gonzalez, Diplomada en Nutrició Humana i Dietètica per la Universitat de Barcelona amb extensió Universitària de Nutrició Esportiva. Titulada en Naturopatia per la IFP Sanitaria Roger de Llúria i especialitzada en patologies digestives, sobrepès i obesitat. Des de fa més de 10 anys treballo a l’Herboristeria i Dietètica Salus de la Garriga on actualment també passo consulta.
Amb el contingut del bloc, pretenc promoure una alimentació i hàbits saludables que millorin la qualitat de vida de les persones i compartir la meva passió i coneixement sobre la nutrició, la cuina i aquells aliments dels que ens proveeix la terra.

Articles sobre el mateix tema
Altres temàtiques
Destacats
Herbes de l'Alt Pirineu
Herbes de l'Alt Pirineu

Cultivem, recolecten, assequem i transformem plantes medicinals i aromàtiques de manera artesanal. Tenim una hectàrea de cultiu en ecològic a Araós (Pallars Sobirà) a 1000 metres d'al...