Avui l'Ariadna Serra ens explica el seu projecte de missatgeria, Les Mercedes, una cooperativa de dones riders que promouen el quilòmetre zero, l'ecologística i el consum conscient. Amb un compromís ferm amb el medi ambient i la sostenibilitat, pedalegen per ser missatgeres del canvi.
He vist que Les Mercedes vau néixer arran de la pandèmia: abans fèieu rutes turístiques en bici, i arran de la parada absoluta us vau haver de reinventar.
Exactament. Fèiem tours educatius en bicicleta per a nens nord-americans i francesos, sobretot, i la pandèmia ho va parar tot. Era una feina molt de temporada (de febrer a juliol) i vam decidir donar-hi una mica la volta a veure què podíem fer. La idea va sorgir en una conversa de Zoom, en ple confinament. Teníem les bicis i teníem les persones! A partir d’aquí va néixer el plantejament de fer una cooperativa i ens vam tirar una mica a la piscina sense mirar si hi havia aigua.
Passar del món del turisme al món de la missatgeria devia ser tot un canvi. Suposo que el vau haver de fer en un temps rècord per no quedar penjades. Com va ser aquest canvi, com el vau viure?
Va ser molt intens. El projecte encara està en fase de consolidació, i cada vegada va millor. Hem obtingut subvencions de l’Ajuntament per comprar vehicles més adequats, perquè vam començar adaptant les nostres bicicletes mecàniques per al repartiment, posant-hi cistelles, peus, etc. Primer vam anar reinvertint el que havíem començat a guanyar al principi, després vam comprar bicicletes elèctriques de segona mà, i ara ja tenim una bicicleta de càrrega, una moto elèctrica i un motocarro elèctric.
Déu n’hi do, es pot dir que heu fet créixer la flota. Quantes sou?
Som quatre sòcies i tenim una noia contractada, de manera que som cinc treballadores. En fer el canvi ja vam decidir canviar l’estructura i fer una cooperativa, per començar des de zero. Amb la cooperativa canvia sobretot la presa de decisions, la governança. Podem decidir entre totes l’empresa que volem, cosa que és genial, però requereix esforç i enteniment per posar-nos d’acord. Abans l’empresa era més meva, i ara és de totes. És una bona manera de fer sentir tothom partícip i també d’ajustar-nos una mica a les necessitats de cadascuna: ara una ha sigut mare i estem reubicant els horaris per intentar que tothom tingui el que necessita.
Tot sou dones.
Sí! Va ser una mica per casualitat, però ara hem vist que a la llarga aporta valor, o més aviat marca la diferència, perquè al món no hi ha cap cooperativa de dones dins de la missatgeria. Hi ha unes noies que estan fent una cosa semblant al Brasil, però són una associació que han començat fa poc, també amb bicicleta i amb una estructura semblant. És un sector molt masculinitzat, i té molt instaurats els valors de la rapidesa i la força, perquè és una feina molt física. En el nostre cas, ho intentem adaptar perquè ens vagi bé. Els vehicles elèctrics ajuden molt a compensar aquests valors.
Tot sostenible, oi? Zero emissions.
Sí, exacte. Com que ja coneixíem la ciutat des del carril bici, va ser molt natural aprofitar-ho des d’aquest punt de vista. Reciclar el projecte inicial aprofitant que el model de ciutat també està evolucionant cap aquí. Creiem que els canvis han de començar pels que vivim a les ciutats, i nosaltres volem ser part d’aquest canvi.
I arribeu a tot Barcelona?
Vam començar repartint només pel centre i ara ja som gairebé a tots els barris. Amb l’ajuda de la moto elèctrica arribem als llocs més allunyats. De l’Hospitalet fem quatre o cinc codis postals, els que són més a prop, i a vegades hem fet enviaments puntuals a Badalona.
I la comanda com es fa? Es pot fer en línia?
Per fer un enviament puntual es pot fer directament pel web, hi ha un formulari on s’ha d’indicar el tipus de paquet i la urgència, i es pot pagar en línia. Pel que fa a les empreses, ens poden trucar i explicar-nos una mica les seves necessitats. Estem fent cada vegada més rutes programades per a productors locals que reparteixen a restaurants o bars, una mena de rutes de distribució. Ara estem engegant el projecte Bol en Bici, que va ser seleccionat pel MatchImpulsa, de Barcelona Activa i de la UOC. Ens hem ajuntat amb les entitats Reusabol i Holón i hem creat un sistema de proximitat de bols retornables. Portem comandes en bols reutilitzables, de manera que quan fem l’entrega del menú el client ens pot tornar el bol de l’últim dia, o en el mateix moment se’l pot servir al plat i nosaltres el tornem al restaurant. Aquesta mena d’envasos per als menús tenen una vida útil curtíssima, perquè després, a l’oficina o a casa, tothom s’ho acaba posant en un plat.
La sostenibilitat més enllà del mitjà de transport: també en el contingut que transporteu. He vist també que doneu oportunitats laborals a col·lectius vulnerables.
Sí, hem fet un parell de col·laboracions amb la Fundació Surt. Vam participar en el projecte “Visibles”, de reinserció laboral de mecànica de bicis per a dones, i a part de fer-los una xerrada i un parell de presentacions del projecte vam tenir una noia en pràctiques, que de fet és la que ara tenim contractada a mitja jornada. La idea és impartir més formacions que facilitin a aquestes persones l’accés a Les Mercedes o a altres empreses de missatgeria. Ens agradaria molt que el projecte creixi i tenir cada cop més Mercedes.
El nom, “Mercedes”, és per algun motiu concret?
És una pregunta que ens fan sovint! N’hi ha molts, de motius. Primer buscàvem un nom de dona forta i que fos un referent. La meva àvia es deia Mercè i anava en bici quan era molt jove, als anys cinquanta. També ens va fer gràcia perquè és la patrona de Barcelona, perquè “Mercè” també vol dir “gràcies” i perquè quan ens fan una comanda diem: “Ara t’enviem una Mercedes”, en contraposició amb “un Mercedes” (el cotxe). Volíem que fos una cosa propera, perquè les empreses de missatgeria normalment tenen noms molt impersonals.
De fet, he llegit que us definiu com un nexe d’unió entre el veí i el barri. També parleu de cures, és a dir, que aneu una mica més enllà del simple fet de portar un paquet a la porta. Com pot ajudar la vostra missatgeria a enfortir el concepte de barri i de cures?
Donem importància al paquet, però intentem que estigui al mateix nivell que la persona missatgera i que l’emissor i el receptor. Per exemple, un cop ens va trucar una noia que volia regalar l’esmorzar a la seva parella per al seu aniversari, i ens va dir: “Podeu anar a la botiga de dònuts, comprar-li aquesta caixa, escriure-li una nota i portar-li per sorpresa?”. I després ens va dir: “Quan l’hi hàgiu entregat, em podeu dir com ha anat?”. Volem humanitzar una mica la missatgeria, perquè fins ara només ha tingut importància que el paquet arribés al més aviat possible i ja està. Intentem donar el paquet sempre en mà i ser l’extensió de les empreses. Si cal, firmem els albarans; si repartim per a un restaurant, expliquem al receptor si cal que escalfi el plat o no, com servir-lo… Intentem transmetre aquests missatges i potenciar la missatgeria en estat pur.
Us feu una mica vostre el projecte que hi ha darrere de cada paquet.
També procurem treballar amb empreses que siguin afins als nostres valors; com que som la seva extensió, busquem que siguin projectes que ens representin. Glovo, Amazon, etc. són gegants que ho arrasen tot, però crec que hi ha lloc per a tothom. La pandèmia ens ha posat en un moment de crisi en què hem tingut molt temps per pensar i hi ha hagut com una presa de consciència. Veure les ciutats buides i netes, escoltar els ocells… ha fet que se’ns despertés un ànim de contaminar menys i vetllar més pel nostre entorn proper, i treballar amb empreses que no exploten els treballadors, per exemple, va en aquesta línia.
Realment heu posat en marxa un projecte que dona importància a la xarxa i el veïnatge en un moment de pandèmia en què s’ha pres sobretot consciència de la importància de la xarxa i el veïnatge.
Tot i això, costa molt, perquè el mercat de la missatgeria és molt competitiu. Hi ha gent que vol pagar tres euros per a l’enviament, però no té en compte quantes entregues hem de fer en una hora per aconseguir cobrar almenys 15 euros l’hora, i a més, pedalant. Estem molt acostumats a l’enviament gratis que ofereixen aquestes grans empreses, però sí que sembla que hi ha un despertar i una aposta per projectes com el nostre.
El fet que en vagin naixent també va creant aquesta consciència. Que neixin coses també fa que les coses canviïn.
Sí, i és molt important donar-hi visibilitat. Ara que hem sortit en alguns mitjans, es nota molt més moviment. Ja no es pensa en Les Mercedes només per enviar un paquet d’una oficina a una altra, sinó també per fer coses sorpresa, per distribuir rutes de pa o el que convingui. Es va eixamplant la mirada a poc a poc.
I entenc que vosaltres també esteu obertes a qualsevol aventura que us encaixi i us engresqui.
Totalment. Ara ens hem ajuntat amb una empresa que es diu AbonoKm0, i recollim de diferents bars restes orgàniques, que portem a un hort on les converteixen en adob. Realment estem recollint deixalles, cosa que no ens havíem plantejat en cap moment, però el projecte és magnífic. Van sorgint idees i projectes, i així és com volem seguir, fent créixer Les Mercedes, acabant de consolidar el projecte, que totes puguem tenir el sou digne que volem, i, per què no, posar més Mercedes en altres districtes més allunyats, obrir seus a l’Hospitalet, Badalona o altres ciutats de l’Àrea Metropolitana.