BonaTerra és un projecte força similar a Oidà. Justament per aquest motiu els hem volgut conèixer, i així trencar la barrera de la competència i saber-nos col·laboradors i companys. Units sempre som més forts.
Parlem amb la Paula, una de les creadores de l'app.
Com neix la llavor d’aquesta BonaTerra?
La idea sorgeix arran la pandèmia. Tinc familiars que es dediquen al món de l’agricultura, i en aquell moment vam veure de primera mà com afectava la pandèmia els petits productors, ja que tots els seus canals de venda eren físics com fires, mercats, restauració, etc., i tot això va tancar.
Llavors va sorgir la idea de crear l’app BonaTerra, una aplicació que connecta de manera directa i sense intermediaris petits i mitjans productors d’arreu de Catalunya amb el client final. El nostre objectiu és millorar visibilitat i oferir nous canals digitals per poder augmentar les seves vendes.
O sigui que va començar com una cosa familiar, una idea teva o de la família per ajudar-vos mútuament, però llavors de mica en mica vau anar buscant altres productors.
Exacte. Vam pensar: per què no intentem ajudar més persones que estan en la mateixa situació? I gràcies al fet que un dels membres que forma BonaTerra és programador vam poder-ho fer possible.
Parles sobretot de pagesos, i no de botigues o altres agents de consum.
Amb botigues no treballem, ens centrem en pagesos, ramaders, artesans... En tenim una quarantena de donats d’alta, distribuïts per tot Catalunya. I tenim productes de tota classe: fruita, verdura, formatge, carn, olis, vins…
Ara justament hem obert dues noves seccions; la primera són les cistelles personalitzades on pots escollir els productes que vols que et vinguin a la cistella, i l’altra és una nova categoria d’artesania i cosmètica natural.
I va bé, la relació amb els productors, i la seva relació amb l’aplicació?
La relació amb els productors és molt bona, des del minut 0 ens han donat suport i animat per continuar amb aquesta iniciativa. La relació amb l’app és bona. Abans de desenvolupar-la, vam estar parlant amb alguns productors que ara en formen part, i després de molt de treball, hem aconseguit que utilitzar-la sigui tan fàcil com sigui possible.
A més, és una cosa que els suposa una feina extra (com si no en tinguessin prou!). Els obliga a estar actius publicant les ofertes, parlant amb els clients per l’aplicació…
Sí. Per això intentem sobretot que sigui molt senzilla i intuïtiva i no costi fer-la servir. Sempre estem disposats a ajudar-los amb el que puguem i sovint ens oferim a publicar els productes i ajudar-los a manejar-s’hi. Tothom ha tingut molt bona actitud i ens estan donant molt de suport, i això és genial.
Com es porta a terme la comunicació entre el productor i el consumidor?
Quan fas una comanda tens la possibilitat de parlar amb el productor a través d’un xat privat i preguntar-li qualsevol problema o dubte que tinguis. Qui millor per resoldre’t els dubtes que la mateixa persona que està elaborant aquell producte?
I pel que fa a la transacció econòmica, cadascú s’entén de manera individual o ho gestioneu vosaltres?
El consumidor en una mateixa comanda pot comprar a diversos productors, i per fer-ho possible hem de gestionar la transacció. Les transaccions es fan mitjançant targeta de crèdit o dèbit; vam observar que per al consumidor és el mètode més senzill i el que està acostumat a utilitzar en compres en línia.
Per tant, estaríem parlant d’intermediació?
No és intermediació perquè els productors són els que posen directament els preus de venda, nosaltres no hi interferim. Podríem parlar de facilitadors, ja que posem a l’abast una plataforma digital en la qual ells poden vendre els seus productes al preu que volen.
És curiós, tot aquest nou plantejament (també el d’Oidà), perquè la fruita i la verdura és una cosa que has de palpar i olorar, per comprovar que està al punt, que no està tocada… Comprar-ho per Internet és realment un altre concepte, però sembla que funciona, oi?
Sí, i tant. Per això sempre intentem que la gent pugui veure els productes publicats a les xarxes d’una manera molt visual, que conegui cada productor, que pugui llegir una bona descripció de cada producte… Sempre que podem treballem per facilitar la visualització i la percepció del producte.
Amb quina rapidesa arriba la comanda? Com funciona la distribució?
Les comandes arriben amb un màxim de 48 o 72 h, però moltes arriben abans d’aquest termini. Oferim diverses opcions adaptant-nos a tots els productors, petits o grans. BonaTerra dona la possibilitat de fer el servei de transport, però cada productor és lliure de decidir si el vol fer ell mateix o no i a quines zones distribuir. Nosaltres el que fem és donar possibilitats perquè tots els productors puguin arribar arreu de Catalunya.
Poses el codi postal i et surten els productors que tens més a prop. Quin radi abasta l’aplicació?
L’app dona abast a tot Catalunya. I depèn del codi postal, dels productes de temporada que estiguin disponibles i de les zones on els productors vulguin distribuir. Tenim la sort que tots els punts de Catalunya estan coberts, de manera que et connectis des d’on et connectis trobaràs algun productor per fer una comanda.
Déu n’hi do, el tema de la logística és molt complex. Potser el que més.
Sí, és un tema complex i malauradament no tens la capacitat d’altres empreses o organitzacions més grans que fa més temps que s’hi dediquen i ja ho tenen tot lligat. Però és el que estem intentant i cap on volem anar.
Per això són importants gestos com aquesta entrevista, d'unió entre plataformes, perquè podem col·laborar i unir forces. El públic potser no és el mateix, i els sectors tampoc, però tot i que estan relacionats segur que també ens podem ajudar els uns als altres. Aquestes sinergies són molt rellevants i hem de rebaixar aquest concepte de competència: som competidors, però la unió fa la força, i tots estem remant en la mateixa direcció. Si ens podem ajudar i créixer junts, per què hem de competir?
Al final volem arribar al mateix lloc i arribar-hi bé. Oidà, per exemple, vol ser una aplicació facilitadora i gratuïta 100 %, però lògicament els diners són necessaris i cal obtenir-ne d’alguna manera. El win-win o els intercanvis funcionen molt bé en aquesta línia. Per exemple, hi ha cuiners que fan receptes per al blog i, a canvi, Oidà els fa promoció… Veig que vosaltres feu receptes. No sé si les penses tu…
De moment les pensem nosaltres, però estem començant a fer col·laboracions amb influencers de diversos sectors, com la cuina, o tallers.
Cap on més us voleu anar encaminant?
Volem ser una plataforma per conscienciar la població sobre el món rural i donar visibilitat al petit i mitjà productor. Donar valor a comprar producte de proximitat i donar l’oportunitat a crear circuits curts, beneficiosos tant per a la gent com per al medi ambient. Donar valor a comprar directament al pagès i remarcar la importància de consumir productes saludables i ecològics.
Realment és el plantejament d’una fira, un mercat, però virtual. En el moment de la pandèmia suposo que va ser molt útil perquè, com deies, va quedar tot parat, però ara que torna la normalitat creus que BonaTerra ha arribat per quedar-se?
Ha arribat per quedar-se. La situació creada com a conseqüència de la COVID ha posat de manifest la necessitat que tenen els petits i mitjans productors d’estar en el món digital, i BonaTerra és una eina per poder fer-ho possible.
Imatges: Bona Terra