La teva veu
Jordi Bosch - Mama Fermenta
Molí de les Tinalles
Laura Solans
Laura Crosas Gonzalez
Oidà!
L'Encaix Espai de joc
Receptes Express
Nadine Campos
Rete Demos
Formatgeria Mas d'Eroles
Carme Pla Sancho
Eco Agricultura MARJALA
Associació Manou
Ton Rimbau
Horta de la Tuka
peix a casa
Mas Jalech
Reeducant les violències
Casa Bella natura
EcoBoulevard
Comarques al plat - Jo cuino en català
La Circular
El Rinclowncito
Xevi Gonzalez
CataNostrum
NO ÉS MÀGIA ÉS CUINA
Daniele Dibitonto
Peixateries La Garriga
Yolanda - La Perla Selecta
Elisenda Soler
Món Ferment
28 març 2023 · 2540
autor@
Jordi Bosch - Mama Fermenta




Errors típics de la rebosteria sense gluten

La rebosteria sense gluten no és difícil, però com tot, necessita la seva pràctica, una mica de paciència i evitar cometre aquests errors típics.
 
Aquest post és un regal de l’Adri, de naturalmenteadri.com, una web imprescindible per a tots els celíacs i celíaques que vulguin aprendre a fer rebosteria bona i fàcil. Gràcies, Adri!
 
 

Error 1. Substituir la farina de blat per qualsevol farina o midó sense gluten.

Generalment, necessitem crear una combinació de farina + midó perquè la fórmula funcioni bé.
 
A més, segons quina farina i midó utilitzem, ens pot anar molt bé afegir a aquesta combinació goma xantana. És un aglutinant que substitueix aquesta funció tan important del gluten a les nostres masses, la d'aglutinar tots els ingredients.
 
Però, en quina proporció he de fer aquesta combinació?
 
La regla general sol ser: 70% farina + 30% de midó.
 
Tenim una gran varietat de farines i midons sense gluten. Hi ha moltes combinacions possibles, segons el tipus de rebosteria que vulguis fer. Et deixo algunes de les meves combinacions preferides:
 
  • Farina d'arròs + midó de blat de moro + goma xantana: opció molt econòmica.
  • Farina d'arròs integral + midó de iuca: no necessites goma xantana. Perfecte per a masses elàstiques.
  • Farina de fajol + farina d'arròs: en aquest cas, com que són dues farines altes en midons, podem prescindir del midó, però has de saber que queden masses integrals, una mica més denses.
  • També podem fer servir barreges comercials que ja venen fetes. Algunes marques funcionen perfectament, però és cert que porten un alt percentatge de midó i de vegades porten sucre a la barreja. Per això, sempre que puc, prefereixo combinar les farines al meu gust.


pa de pessic sense gluten

 

Error 2. No bateu els ous amb el sucre.

Per assegurar-nos que un pa de pessic o unes magdalenes siguin airejats, esponjosos, necessitem batre enèrgicament els ous amb el sucre.
 
Si tens una batedora de varetes, millor. Si no la tens, ho pots fer amb paciència i amb exercici.
 
Bat la barreja fins que els ous doblin de mida, així t'assegures que incorpores aire a la massa i això es traduirà en un pa de pessic o unes magdalenes més esponjoses.
 
Si fas galetes, batem la mantega amb el sucre fins que quedi cremós, que no es vegin els grumolls del sucre.
 

Error 3. No conèixer bé el nostre forn.

 
El forn, tret que les instruccions indiquin el contrari, normalment ha d'estar a 180º amb escalfor a dalt i a baix


tiramisú sense gluten
 
És important assegurar-nos que el forn escalfa correctament. Et sorprendries la quantitat de forns que no marquen correctament la temperatura.
 
Per comprovar si el nostre està bé, només cal comprar un termòmetre de forn (com aquest, veuràs que és molt barat): termòmetre de forn.
 
Preescalfa el forn a 180º i assegura't que la temperatura interior arriba a 180º abans d'introduir el teu pa de pessic al forn.
 
Posar una massa en un forn sense preescalfar pot fer que la massa s'enfonsi al centre. O si el nostre forn escalfa de més, podem cremar el pa de pessic per fora i que quedi cru per dins.
 

Error 4. Substitucions.

Amb aquest tema veig que es cometen moltíssims errors i després ens pensem que la recepta original no funciona.
 
Fer substitucions sense saber com funcionen els ingredients pot fer malbé una recepta.
 
La farina d'ametlla es pot canviar per farina de coco?



galetes de fajol sense gluten

 
 
I si no puc prendre ous?
 
O potser és que no vull prendre sucre i llavors l'elimino de la recepta.
 
Hi ha substitucions que es poden fer, però gairebé sempre es notarà. De vegades aquesta diferència no importa i altres vegades fa malbé la recepta per complet.
 

Error 5. La recepta de base ha de ser bona.

No partir d’una bona recepta.
 
Veiem una recepta a Internet i les fotos pinten fenomenal, però això et pot portar a error.
 
És molt fàcil que alguna cosa sembli que té bona pinta.
 
Però, realment, la recepta és bona, està ben equilibrada i les instruccions són correctes?
 
Espero haver-te ajudat a evitar aquests errors típics de la rebosteria sense gluten.
 
Si vols receptes provades, bones i amb explicacions detallades, t'animo a passar per la meva web i descobrir la varietat de receptes que hi ha a la teva disposició.
 
Després de 7 anys fent rebosteria sense gluten, he creat un llibre de receptes de rebosteria fàcil. Receptes delicioses i molt versàtils, ben explicades i amb ingredients fàcils de trobar. Pots descobrir-ne més aquí: Rebosteria fàcil sense gluten.

 

Curs Iniciació al Pa Sense Gluten



Si compres alguna cosa a www.oida.cat mitjançant enllaços a les nostres històries i receptes, és possible que guanyin una comissió l'autor@ del post i les impulsor@s. Això ajuda a donar suport a els nostres veïns i veïnes. Aprèn més, tu també pots incentivar el comerç local recomanant productes de la terra, i treure’t un pico mentre ho fas! www.oida.cat/impulsa. Si no, ens pots enviar una propina 😘 www.oida.cat/propulsa





Comparteix a les xarxes!
Oidà, guanya punts!! Uneix-te a la llista dels dimecres! Cada dimecres un nou missatge al WhatsApp amb notícies de productors, establiments i productes que tens més a prop teu! Si formes part de la llista participaràs en un sorteig mensual d'un val de 10 a 100 euros !!!
autor@
Jordi Bosch - Mama Fermenta

Hola! Sóc en Jordi Bosch i estic al capdavant de Mamafermenta.
Em dedico a formar particulars i empreses en l'elaboració de pa sense gluten des del 2012.
 
La meva obsessió: tot allò que fermenta.
 
Cap al 2011, després d'uns problemes de salut, vaig decidir treure el gluten de la meva vida. No vaig trigar gaire a adonar-me que el terreny que trepitjava era lleig, molt lleig: els productes sense gluten eren (encara avui) de baixa qualitat i molt cars, accentuant-se el problema en un producte bàsic: EL PA. Com podia ser tan dolent un pa?
 
Vaig decidir començar a fer-lo jo mateix i començar a investigar fent proves i tests. Els resultats els apuntava a la meva llibreta panarra. Quina farina ha aportat més esponjositat? Quina farina ha donat millor sabor? Volum? Color? Crosta?
 
Un dia vaig decidir crear www.mamafermenta.com per traslladar aquí tota aquesta informació i posar-la a disposició del navegant (entra al bloc per veure les publicacions).
 
Què significa Mamafermenta? «Mama» ve de Massa Mare i fermenta ve de fermentació. És un tribut a la màgia del ferment natural més preuat per un forner.
 
Un dia, la Núria Coll, de la revista d'alimentació saludable www.etselquemenges.cat, em va animar a explicar els meus coneixements en un taller de pa sense gluten i des de llavors he estat impartint tallers a diferents aules, entre elles:
 
La Cuina de Babette
Bonsfocs
L'ALMAZen de Dins
INS Escola Hoteleria i Turisme de Barcelona
Casal Torreblanca
Espai CuinarSA
 
Ara, amb el Boom del «gluten free», els obradors necessiten adaptar-se i formar-se per poder oferir als seus clients un producte de la qualitat que es mereixen.

Si necessites formació o assessorament no dubtis a contactar amb mi. També pots passar a l'acció per resoldre els teus dubtes sol·licitant una mentoria on t'explicaré tot el que sé sobre l'elaboració artesanal de pa sense gluten.

Articles sobre el mateix tema
Altres temàtiques
Destacats
Safrà 0,15gr
Safrà 0,15gr

El Rebost del Pou Calent: Oferim productes a granel de proximitat o ecològics. Al Rebost hi pots trobar pasta, llegums secs i cuits, formatges, fruits secs, espècies, conserves, vins, galetes, g...